Nuffnang add.

Wednesday, May 4, 2011

Hulf-cult tips.


1) bukak radiator cap. pastikan air dalam tu hijau cantek punyer...lepas tu jangan tutup...biar jek terbukak...pastikan air dalam tangki spare cukup...

2) bukak oil cap. tgk keadaan dalam enjin samada berkarat @ kekuningan...kalau karat, maknanye enjin da lama tak hidup...kalau kuning, okla tu...kalau depan kesan hangus...(bau minyak hangus)sendri mau igt

3) tarik deep stick...lap 1x...tgk ade kesan minyak tak...(biasa kalau ade dia jadi berbelang)...kalau ade belang tu...maknanye enjin da lama tak idup @ minyak enjin lama tak tukar

4) kalau enjin turbo...cuba lihat sekeliling turbo (terutama pada bahagian ekzos) samada leaking atau tak...kalau leaking...takyah amik...

5) biasanye hafkat, ade ejos separuh...korbankan skit tangan korang yg bersih tu, "colek" skit pada bahagian dalam ejos tu...tgk ade minyak ke tak...kalau ade minyak...(atau kesan minyak enjin)...maknenye valve seal da bocor...

6) tgk mileage...(jangan percaye sgt nih, ade gak yg meter pusing)

7) perhatikan juga sekeliling head dan rocker cover...kat sini biasa ade banyak habuk melekat, jadi hitam...tu takpe...boleh cuci...tapi..kalau basah ngan minyak, takyah amik...

apabila korang da betul2 puas hati ngan kriteria2 di atas, barula anda suh dia stat enjin...dengar dia punye autochoke, jalan ke tak...rpm akan jadi tinggi masa autochoke nih on...

9) kat item 1 tu, saya cakap jangan tutup radiator cap kan?...ha...masa enjin baru nak start ni lah banyak rahsia tentang enjin tu yg boleh anda tau...tgk samada air dalam raditor tu, melompat keluar ke tak...kalau melompat jek...anda suh tokey tu matikan enjin, simpan balik hafkat tu, takyah amik...konpom banyak problem hafkat tu...lepastu ko biar je sambil tgk air dalam radiator tu, kurang atau tak...dalam masa yg sama, tgk dekat ejos, mesti ade sedikit asap warna putih @ hitam (normal nih, sebab pembakaran belum lengkap, tambah lak enjin tgh sejuk) dan sedikit air akan meleleh @ merecik melalui ejos...ini tandenye....enjin tersebut berada pada tiptop condition...

10) perkara yg paling PENTING sekali masa beli hafkat nih, biar enjin hidup sampai kipas automatik jalan sendiri...jangan bukak air cond dulu...biar dia jalan dulu...lantakla kalau tak cukup minyak pun...suh tokey tu tambah lagik petrol tu...cakap la yg kita nak beli...dia mesti layan punyer...dengar betul2 dia punye idling, elok ke tak...

11) bila kipas dah pusing...em...kalau boleh biar sampai cut...tgk ade semput ke tak...kalau semput...mintak turun harga,...mungkin plug da tak elok...(sampai stage nih, korang mesti beli, kalau tak beli, hah, siap la korang kena hamun ngan tokey tu...

12) lepas tu...barula korang cek functional setiap controller...aircond, lampu hujan, lampu besar, lampu highbeam, signal-yg penting nyale, kelip ke tak kelip ke, bukan salah lampu tu, sebab signal belakang takde, so relay jadik tak betul, lepas tu tgk lampu2 meter, temperature tu jangan lupa, jgn lebih separuh, jam,...kalau salah satu dari pada nih tak function, mintak turun harge kaw2 punyer...

13) pastikan korang dapat complete with rear disk brek c/w absorber, tangki minyak, dan floor mat...kalau takde, mintak turun harge lagik...

yg penting sekali.....lepas idupkan engine...biarkan lebih kurang 5minit lepas tu tekan clutch....kalau rpm drop maknanya main bearing dah lingkop

JGN TERTIPU YAR. :)